Thursday, September 11, 2008

My Personal Health Report

Result dikeluarkan oleh Pantai Premier Pathology Sdn Bhd

Selasa lepas baru aku berpeluang dapatkan result blood and urine test aku untuk pemeriksaan kesihatan berkala aku ni. Hasil ujian tu, aku positif talasemia. Ouch.. sedih lak aku rasa.. Yang herannya pemeriksaan darah 2 tahun lepas (kat makmal yang berlainan.. somewhere in Old Klang Road) takde pulak dia bagitau pasal ni.

By the way, FYI talasemia ni bukan sejenis disease or penyakit ok. No need to worry. Ianya sejenis gen dalam darah yang diperolehi drp ayah atau ibu. Kat Malaysia ni ratio pembawa dengan yang bukan pembawa adalah 4:10. Kalau aku nak kawin kena cari orang yang bukan pembawa gen talasemia ni. Otherwise, aku tak bleh or tak digalakkan mempunyai anak sendiri. Camtu la lebih kurang penjelasannya.. according to Mr Azlan yang macho tu explained kat aku ari tuh.

Selain drp tu, aku allergy pada 1 jenis antibiotic (tak dpt dipastikan jenis apa.. over 1000 jenis antibiotic yg ada kat dunia ni). Kolesterol jahat aku pun tinggi sikit dan kualiti urine aku tak berapa baik sebab aku kurang minum air dan terlebih protein. Huk huk..

Yang lain, EXCELLENT!


My blood group card ;)

Lepas ni nak ambik Hepatitis A and B punye jabs lak. Kerjaya aku ni berisiko untuk dapat disease tu so better aku ambik precautions sebelum terlambat.

2 comments:

Zunaidi Dali Great Eastern said...

wow..

how much u byr for the test dear?

Ely Karella said...

I tak ingat .. almost RM200. Not more than that..

kalo u nak buat i bleh kasi contact num and they will come to your place and take ur blood sample and urine as well.

and u may entitled for 1 free cancer test.. for female they hv either ovary, breast, lung or .. apa ntah 1 lg I tak ingat.

this test could detect about 57 jenis penyakit dlm badan including blood pressure, either u enuff sleep or not, allergies and many more.